Hoe wordt uw bedrijf getoond bij ‘Google Zoeken’?

Laat je bedrijf meer opvallen met Google Posts!

Ben jij bekend met Google My Business, ook wel bekend als Google Mijn Bedrijf? Dan moet je je zeker eens verdiepen in de nieuwe update Google Posts. Met Google Posts heb je als bedrijf de mogelijkheid om actuele informatie zoals acties, evenementen en nieuws direct zichtbaar te maken in de zoekresultaten.

Wat moet je weten over Google Posts?

Wist je dat Google Posts in eerste instantie werden ingezet als kandidaatupdates van de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten? De zo genoemde “Candidate Cards” stelden presidentskandidaten in de gelegenheid campagne te voeren via Google.

Candidate Cards voorloper van Google Posts

In maart 2016 zorgde Google ervoor dat óók lokale bedrijven in de VS deze “Business Cards” konden toepassen. Vandaag de dag zijn ze (eindelijk! 😊) toe te passen voor alle bedrijven met een Google Mijn Bedrijf account!

Om gebruik te kunnen maken van Google Posts heb je dus een Google Mijn Bedrijf account nodig. Heb je deze nog niet? Dan kun je het eenvoudig en gratis aanmaken via business.google.com. Heb je al wel een Google Mijn Bedrijf account? Lees dan snel verder om erachter te komen wat je met Google Posts kan en hoe je een Post aanmaakt.

Wat kun je met Google Posts?

Zoals in het begin van dit artikel al duidelijk werd kun je met Google Posts content direct zichtbaar maken wanneer men zoekt naar jouw bedrijf in Google. Zo’n Post verschijnt dan in het blok met de contactgegevens, locatie, reviews etc. van je bedrijf aan de rechterkant. Wanneer je bijvoorbeeld op “Invest Online” zoekt zie je de zogenoemde Snippet staan met daarin ook de Google Posts die zijn geplaatst.

Google Posts van Invest Online

De informatie die je kunt delen in de Google Posts zijn:
• Events
• Acties en kortingen
• Producten en diensten
• Nieuws
• Mededelingen (denk hierbij bijvoorbeeld aan: alleen zaterdag 8 juli tot 21.00 uur open, deze week een speciale gast aanwezig, nu tijdelijk een ander telefoonnummer, etc.)

Door slim gebruik te maken van Google Posts kun je als bedrijf de conversie flink verhogen.

Google zou Google niet zijn om jou dan ook inzicht te geven in het aantal views en kliks van de Posts. Op deze manier kun je goed meten wat voor een type Posts voor jouw bedrijf goed werken.

Hoe maak je een Google Post?

Nu duidelijk is wat je met Google Posts kunt voor jouw bedrijf, laten we je graag stap voor stap zien hoe je een Google Post aanmaakt.

  1. Log in bij Google mijn Bedrijf.
  2. Klik in het menu op “Berichten”.

Google mijn bedrijf inloggen

3. Klik op “schrijf je Post”.

Schrijf je Post Google mijn Bedrijf

4. Voeg tekst en een opvallende afbeelding toe aan je Post.

Schrijf je Post Google Mijn Bedrijf

5. Maak gebruik van een knop met een passende Call to Action.

Post aanmaken in Google Mijn Bedrijf

6. Klik op “voorbeeld” om vervolgens je post te zien en het te publiceren.

Voorbeeld en publiceren Google Posts

10 tips voor het gebruiken van Google Posts!

Nu je weet wat een Google Post is en hoe je een Post aanmaakt, ben je natuurlijk benieuwd hoe je een goede post maakt. Om het iets gemakkelijker te maken hebben we 10 nuttige tips voor je opgesteld:

  • Tip 1: Vermeld de bedrijfsnaam niet in een Google Post. Deze wordt namelijk automatisch bij een Post vermeld.
  • Tip 2: Schrijf een titel van ongeveer 5 woorden. De titel van een Google Posts telt een maximum van 58 karakters.
  • Tip 3: Bepaal voor jezelf een duidelijk doel van de Post zoals: informeren, overtuigen, activeren, amuseren etc. Hiermee kun je makkelijker een pakkende tekst schrijven over het onderwerp van je Post. Laat de bezoeker snel nieuwsgierig worden zodat hij op je Post klikt.
  • Tip 4: De ideale lengte van een Google Post is tussen de 150 en 300 woorden.
  • Tip 5: Laat jouw Post opvallen met afbeeldingen. Zorg ervoor dat afbeeldingen bij een Google Post een minimaal formaat van 344×344 pixels bevatten. De ideale afmeting is 720×720 pixels.
  • Tip 6: Verwerk de Unique Selling Points van jouw bedrijf in de Posts.
  • Tip 7: Gebruik niet te veel uitroeptekens of hoofdletters, dit wordt sneller gezien als spam.
  • Tip 8:  Maak in de Post gebruik van een sterke Call to Action. Zo trigger je bezoekers sneller om op je post te klikken.
  • Tip 9: Speel in op de behoefte van je (potentiële) klanten. Als je weet wat een klant wilt of naar zoekt, trek je makkelijker de aandacht.
  • Tip 10: Plaats regelmatig nieuwe Posts; ze blijven namelijk maar 7 dagen zichtbaar (met uitzondering op events).

Google Mijn Bedrijf is een portal waarin bedrijven en organisaties hun vindbaarheid in Google en bijvoorbeeld Google Maps kunnen beheren. Denk aan NAWT-gegevens, maar ook openingstijden, foto’s en extra informatie zoals bijvoorbeeld parkeergelegenheid.

Staan jouw bedrijfsgegevens in Google Mijn Bedrijf? Doe de gratis check!

1. Meer zichtbaarheid in Google

Je hebt het vast wel een keer gezien toen je zelf informatie over een bedrijf opzocht in Google; het met informatie gevulde vlak aan de rechterkant van de pagina. Dit is het kennisvenster van Google en wordt gevuld o.a met informatie uit Google Mijn Bedrijf.

Knowledge panel Google

2. Gratis Google Posts

Sinds eind juni 2017 kun je gratis berichten plaatsen in het kennisvenster. Voor bedrijven een makkelijke en goedkope manier om zaken onder de aandacht te brengen. Bij DTG gebruiken we Google Posts op dit moment om de gratis profielcheck uit te lichten.

Google Posts

3. Zichtbaarheid in Google Maps

Als je gegevens goed in Google Mijn Bedrijf staan worden ze automatisch in Google Maps weergeven. Google Maps is misschien wel de meest gebruikte navigatieapp van Nederland. Met het Netwerkprofiel van DTG pas je gemakkelijk je bedrijfsgegevens aan in o.a Google Mijn Bedrijf en andere navigatieapps en systemen. Zo komen je klanten altijd op het juiste adres aan!

Google Maps

4. Vraag en antwoord

Binnen het kennisvenster kun je ook een vraag stellen. Als bedrijfseigenaar ontvang je notificaties van de vragen die gesteld worden en kan je snel reageren. Let op, notificaties ontvang je niet in het GMB dashboard, alleen op mobiele apparaten met de Google Maps app en waarbij notificaties aan staan. 

Google Mijn Bedrijf Vraag en Antwoord

5. Reviews

Steeds belangrijker, online reviews. Er zijn inmiddels heel wat plaatsen waar online reviews terug zijn te vinden. Uit onderzoek blijkt ook dat 72% van de Nederlandse consumenten online klantenbeoordelingen raadplegen bij het aanschaffen van een product of dienst. Veel van deze reviews worden door Google verzameld en zijn te zien op het kennisvenster.

Google Reviews